Keto czy wegańska? Przegląd diet okiem eksperta

Michalina Dyczkowska
Poruszanie się w świecie diet i wciąż zmieniających się trendów żywieniowych może sprawić że poczujemy się jak w dżungli pełnej lian. Za którą jednak chwycić by czuć się dobrze i zdrowo? Przygotowałam dla Was przegląd diet, na które warto zwrócić uwagę pod kątem zbilansowania i racjonalnego podejścia – mówi mgr inż. żywienia człowieka Małgorzata Jezierska.

Fleksitarianizm: Lub inaczej elastyczny wegetarianizm.

Jest to model żywieniowy opierający się na spożywaniu głównie posiłków bezmięsnych, ale dopuszczający okazjonalne sięganie po potrawy zawierające rybę, owoce morza, mięso i produkty odzwierzęce. Propozycja ograniczania mięsa na rzecz produktów roślinnych jest naprawdę godna uwagi i rozważenia. Nie ma tu dokładnie określonych ram, a to oznacza, że ilość spożywanego mięsa, ryb i owoców morza dostosowujemy do własnych potrzeb. Ograniczenie mięsa powoduje że otwieramy się na nowe, a mięso spokojnie zastępujemy tofu czy innymi strączkami.

Dieta śródziemnomorska

To model żywienia najczęściej rekomendowany przez autorytety żywieniowe w Polsce i na świecie. Podstawą są warzywa i owoce oraz produkty pełnoziarniste takie jak kasze, pieczywo, polecane są tłuste ryby morskie (łosoś, śledź, makrela, halibut, sardynki i szprotki) 3 razy w tygodniu, dobrej jakości oliwa z oliwek, orzechy, zioła i przyprawy, mięso jedynie jako dodatek do dań a nie podstawę diety, mleczne produkty fermentowane, główny płyn to woda, od czasu do czasu czerwone, wytrawne wino. Co bardzo ważne w kulturze śródziemnomorskiej to umiejętność odpoczywania, odnajdywania wewnętrznej równowagi oraz stawianie na aktywność fizyczną.

Dieta DASH: Dieta przeciwdziałająca nadciśnieniu (Dietary Approaches to Stop Hypertension)

Jej podstawą są produkty z pełnego ziarna, owoce, warzywa, oraz przetwory mleczne, ograniczona ilość mięsa, najlepiej chudego, zioła, ograniczenie spożycia soli i cukru na korzyść produktów nieprzetworzonych.

Ciekawe, ale wciąż badane przez naukowców:

Dieta wolumetryczna

Zwana objętościową, zakłada jedzenie produktów niskokalorycznych o dużej objętości oraz picie sporych ilości wody (2-3l/ dobę). Dieta ta bazuje na pojęciu gęstości energetycznej produktów spożywczych – w skrócie ich kaloryczność do wagi. Dostrzeżono, że codziennie zjadamy podobną objętość pożywienia, zatem chcąc zachować sytość, powinniśmy zmniejszyć jedynie jego wartość energetyczną. W diecie wolumerycznej produkty podzielone są na 4 grupy ze względu na ich gęstość energetyczną.

Ciekawą odnogą wydaję się sposób żywienia ad libitum – nie liczenia kalorii. Jest to jednak metoda, wymagająca dużej samodyscypliny oraz wiedzy żywieniowej.

Dieta Ketogenna

Polega na restrykcyjnym ograniczeniu węglowodanów w diecie (5-10%), a zwiększeniu spożycia tłuszczów (75%). Manewr ten ma za zadanie wywołać w organizmie ketozę czyli stan podwyższonego stężenia ciał ketonowych we krwi (co ma również miejsce podczas poszczenia). Wg niektórych badań dieta ta poprawia stan fizyczny i mentalny. Nie dla wszystkich jest to jednak dobre rozwiązanie, a do głównych przeciwwskazań należą: niewydolność wątroby i nerek, cukrzyca typu I, ciąża i karmienie piersią, zaburzenia rytmu serca, niewydolność serca, udar lub zawał, ciężkie infekcje, niewydolność oddechowa, nowotwory złośliwe, nieprawidłowy profil lipidowy oraz podwyższony poziom kwasu moczowego we krwi. Aby uniknąć objawów ketogrypy czy podwyższonego poziomu cholesterolu warto zastosować jej modyfikację Green Keto, czyli wprowadzenie dużej ilości zielonych warzyw o niskiej zawartości cukrów prostych. W ten sposób zadziałamy na organizm odkwaszająco i detoksykujaco.

Dieta Sirtfood

Popularna dzięki Adele, a jej głównym założeniem są restrykcje kaloryczne w połączeniu z piciem zielonych koktajli bogatych w aktywatory sirtuin. Sirtuiny, tzw. „geny długowieczności i szczupłości”, to rodzaj białek występujący w ssaków o potencjalnym znaczeniu dla jakości i długości życia. Podstawą diety są warzywa, owoce, przyprawy i orzechy bogate w polifenole aktywujące działanie sirtuin. Do najsilniejszych aktywatorów sirtuin należą: papryczka chili, gryka, kapary, seler naciowy z liśćmi, kakao, kawa, oliwa z oliwek, zielona herbata, jarmuż, lubczyk, daktyle Medjool, pietruszka, czerwona cykoria i cebula, czerwone wino, rukola, soja, truskawki, kurkuma i orzechy włoskie.

W poszukiwaniu idealnej dla siebie diety, przede wszystkim nie wierz w czary i cuda! Stawiaj na higieniczny tryb życia: ruch, zdrowe i zbilansowane posiłki dostosowane do stanu zdrowia, samodyscypilnę, relaks i odpowiednią dawkę snu.

 

O tym pamiętaj, niezależnie od stosowanej diety – PROBIOTYKI!

Zapytaj o Yasumi Balans Flora Preparat wysokobłonnikowy, z dodatkiem pre- i probiotyków oraz witamin z grupy B.  Zadaniem preparatu jest wyregulowanie pracy przewodu pokarmowego, poprawa perystaltyki jelit, zmniejszenie apetytu, wsparcie przy utracie wagi, kontrola cholesterolu we krwi, ułatwienie wypróżniania. Ponadto składniki zawarte w suplemencie wspierają układ odpornościowy i nerwowy, poprawiają metabolizm, chronią organizm przed stresem oksydacyjnym.

 

I jeszcze jedno – nie dajmy się zwariować. Pamiętaj, że od czasu do czasu każdy może pozwolić sobie na okienko… Nie tylko żywieniowe, ale również okienko czekolady. A nawet podkręcone dużym pączkiem!

Michalina dyczkowska

 

0 Komentarz

Zostaw komentarz